۱۳۹۳ اسفند ۲۷, چهارشنبه

لغت نامه عبارت های دوربین مداربسته CCTV


لغت نامه عبارت های دوربین مداربسته CCTV



10/100 Base-T
ویژگی های مربوط به  IEEE- 802.3 برای 10 تا 100 مگا بیت بر ثانیه اترنت
A

ACC


کنترل هشدار پیشرفته این سیستم مدیریت هشدار مصنوعی به صورت انعطاف پذیر و براساس قوانینی مشخص است به گونه ای که ورودی های فعال توانایی تعریف یک یا چند خروجی را دارند. در بیشتر وضعیت ها این قوانین توانایی برنامه ریزی فرمان های یک صفحه کلید خاص را دارند (این فرمان ها از پیش وجود دارند یا این که باید ایجاد شوند) و در نتیجه اتوماتون های پشته ای را شکل می دهند.

ARP

پروتکل رزولوشن (تفکیک) آدرس پروتکلی است برای تبدیل آدرس های منطقی TCP/IP به آدرس های فیزیکی MAC طراحی شده است.

آدرس (Address)
هر واحد دارای آدرس های عددی در سیستم کنترل است  که کار این آدرس ها اجازه راه اندازی مناسب واحد است.
تشخیص های پیشرفته
(Advanced Diagnostics)
ترکیبات بوشی که با توجه به صفحه نمایش ها و وضعیت LEDها برای کنترل کردن پارامترهای اصلی دوربین مانند دمای داخلی، سطوح ولتاژ ورودی و هدایت شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. این روش به تکنیسین اجازه منبع یابی سریع مشکلات و تضمین اتوماتون های پشته ای را در محدوده اجرایی می دهد.  

AGC
(مدار کنترل اتوماتیک)

لوازم الکترونیکی که کار تنظیم یا تقویت سیگنال ویدئویی را انجام می دهد.
Aperture
(گشادی منفذ)
Aperture را گشادي منفذ يا گشادي لنز مي ناميم و اما وظيفه اصلي لنز يك دوربين جمع آوري نور است و گشادي لنز عبارت است از شعاعي از لنز كه باز مي شود و معمولاً اين گشادي بوسيله يك عنبيه كنترل مي شود، در سیستم های کامپیوتر وظیفه آن تنظیم مقدار نوری است که به سنسور CCD می رسد. هر چه شعاع باز شدن لنز يا گشادي لنز بيشتر باشد نور بيشتري به فيلم يا سنسور (اگر دوربين ديجيتال باشد) مي رسد. گشادي (apertureبا F و يك عدد همراه آن مشخص مي شود مثلاً F2.8 يا F/2.8 .
هر چه اين عدد كوچكتر باشد شعاع باز شدن لنز يا گشادي آن بيشتر است.
AutoBlack
(تيرگي خودكار)
به توانایی دوربین مدار بسته برای در نظر گرفتن یک نقطه مرجع که تیره ترین قسمت صحنه است می گویند، روشی است برای افزایش توان سطح سیگنال ویدئویی به منظور تولید سیگنال ویدئویی با دامنه نوسانی کامل، در زمانی است که کنتراست صحنه کمتر است (حساس به نور، مه، غبار و غیره). بخش تاریک تر سیگنال نسبت به سیاه تنظیم می گردد و بخش روشن تر نسبت به سفید تنظیم می شود، بنابراین کنتراست افزایش می یابد.
AutoDome
کاملا یکپارچه، دارای سرعت بالا، پان/ مایل بودن/ دارای زوم است که زوم دوربین با توجه به پشته است که پوشش کامل و 360 درجه را به صحنه می دهد.
AutoFocus
فوكوس خودكار

در عکس های سریع لنز را بطور مداوم بصورت خودکار بر روی فوکوس بالا تنظیم می کند.
AutoIris
نیاز به نور خودکار
آیریس لنز برای تنظیم صحیح نور مناسب سنسور دوربین باز می شود.
AutoPan
گردش خودكار
پن دوربین بطور مداوم در حدود راست و چپ تنظیم می شود.
AutoPivot
محور خودكار
مادامی که دوربین بر محور عمودی خود می چرخد، دوربین برای حفظ جهت گیری صحیح تصویر می چرخد.
AutoPlayback
بازپخش خودكار
این عملکرد، حرکات متوالی PTZ دوربین را برای پخش در آینده ثبت و ضبط می کند و این باعث می شود یک سری الگو بطور خودکار تکرار شوند. این عملکرد اغلب گارد تور نامیده می شود.
AutoScaling
مقياس بندي خودكار
مادامی که دوربین برای افزایش اندازه ی تصویر اشیاء در مانیتور بزرگنمایی می کند، سرعت پن و تیلت کاهش یافته و  سرعت نسبی صفحه نمایش برای موقعیت های کنترل جوی استیک مشابه ثابت می ماند.
AutoTrack
رديابي خودكار
یک تکنولوژی انحصاری است که با تشخیص حرکت ادغامی دوربین ، اجازه ی ردیابی از یک شی و بزرگنمایی برای بهینه سازی حجم و پرسپکتیو را می دهد.
AWB
تعادل در نور سفید

تعادل نور سفید خودکار : یکی از ویژگی های است که اجازه می دهد یک دوربین رنگی به صورت خودکار،رنگ خروجی عکس را به رنگ طبیعی به طور مستقل از نور استفاده شده تنظیم کند.
B
Balun
بالون
مدت زمانی کوتاه برای تعادل/عدم تعادل.وسیله ای که یک سیگنال متعادل ویدئویی را به به یک سیگنال نامتعادل ویدئویی تبدیل می کند.
Baud
در ثانیه
واحد اندازه گیری سرعت داده ها
Bilinx
پروتکل های ارتباطی هستند که به همه ی کابل های ویدئویی اجازه ی کنترل از راه دور، پیکربندی، و به روز رسانی را صادر می کند (کواکس یا UTP غیر فعال)
آدرس Bilinx
آدرسهایی که به صورت محلی با استفاده از ابزار پیکربندی  Bilinx برای دستگاه های تصویر برداری (CTFID) و یا توابع آدرس سریع (رجوع شود به آدرس سریع Fast address) تنظیم می شوند.
Biphase
پروتکل گردش به چپ و راست/بالا و پایین/ بزرگنمایی برای دوربینهای گردشی
Bit/s
بیت در ثانیه، نرخ داده های واقعی
BLC
Back Light Compensation
جبران نور پشتی: قسمت های انتخابی بزرگ شده ی تصویر برای جبران تفاوت کنتراست های بسیار، هنگامی که تنها بخش کوچکی از تصویر روشن است)به عنوان مثال یک فرد در یک راهرو روشن(.
C
Cable Category
دسته بندي كابل
برنامه و سیستم امتیازدهی پهنای باند برای کابل کشیUTP  می باشد. دسته بندی های 1 تا 7 بر اساس استانداردهای EIA / TIA-568-B می باشند. دسته بندی معمولا بصورت اختصاری CAT بکار برده می شود. رده های 5، 5E، 6، و 7  در UTP برای کابل کشی داده اترنت برنامه های کاربردی استفاده می شود. فاصله سیم کشی اترنت هنگامی که از سیم کشی UTP استفاده شود،حداکثر می تواند 100 متر (328 فوت) باشد.

Cable Compensation
جبران كابل
فن آوری است که مانع از تخریب تصویر ناشی از تلفات سیگنال را در زمان انتقال ویدئو از طول کابل های بلند می شود.

Charged Coupled Device
 پردازشگر CCD
 نوعی تکنولوژی سخت افزاری در حسگرتصویر مورد استفاده در انواع دوربین به خصوص دوربین های مدار بسته می باشد.این پردازشگر انرژی نور را پس از همگام سازی تقویت و اصلاح به سیگنال های الکتریکی تبدیل میکند.

CCD Format
نوع پردازشگر
اندازه ی سنسور دوربین در حال استفاده را نشان می دهد.به طور کلّی، سنسور بزرگتر دوربین حساس تر و کیفیت تصاویر بهتر. فرمت ها با اینچ نشان داده می شود، 1/4 یا 1/3 اینچ.

CCTV
Closed Circuit TeleVision
تلوزیون دوربین مدار بسته: یک سیستم ویدئویی که سیگنال های تلوزیون را در یک سیستم بسته(غیر پخش) انتقال می دهد.




CF
CompactFlash




فلش فشرده: محیط ذخیره سازی دیجیتال - در کامپیوتر، دوربین های دیجیتال، و دستیاران دیجیتال شخصی (PDA) در قالب کارت های CF استفاده می شود.

CIF
CompactFlash
متوسط فرمت مشترک: فرمت های تصویری با
352 × 288/240  پیکسل.

Color Temperature
دماي رنگ
اندازه گیری از رنگ نسبی نور. به طور کلی برای تعیین و  تصحیح تعادل رنگ از یک دوربین برای رسیدن به یک تصویر با رنگی طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد.
CTFID
Configuration Tool for Imaging Devices
ابزار پیکربندی دستگاه های تصویر برداری: نرم افزاری  برای پیکربندی و به روز رسانی دوربین مداربسته و سایر دستگاه های از راه دور، کابل ویدیو با استفاده از Bilinx استفاده می کند و آنها را برای استفاده های بعدی ذخیره می کند.

CVBS
Composite Video Blanking and Sync
صفحه بری و همگام سازی ویدئوهای مرکب: فرمت سیگنال تلویزیون آنالوگ(تنها تصویر)را  قبل از همه با یک سیگنال صدا ترکیب و بر روی حامل RF مدوله می کند. ویدئو مرکب است که اغلب با نشان اختصاری CVBS  طراحی شده، به معنی هر یک از رنگ، ویدئو، خالی، و همگام سازی، سیگنال باند پایه ی ویدئو مرکب ،سیگنال های مرتب ویدئو مرکب و یا ویدئوهای مرکب مرکب همراه با چینش پشت سر همی و همگام سازی است.معمولا در یک فرمت استاندارد مانند NTSC، PAL، SECAM می باشند.
D

Day/Night (IR sensitive)
روز / شب ( سنسور IR)
دوربین است که عملیات رنگ طبیعی در شرایطی که است نور کافی (شرایط روز) وجود دارد، اما جایی که حساسیت را می توان هنگامی که در دسترس نور کمی (شرایط شبوجود دارد افزایش یافته است.







Default Shutter
شاتر پيش فرض




یک ویژگی كه به شاتر اجازه مي دهد تا براي از بین بردن تاری حرکت ، وارائه یک تصویر دقیق و روشن از اجسامي كه سرعت آنها زياد است ‌، سرعت را تنظيم كند و در عين حال نور کافی را نيز فراهم مي كند. وقتی ميزان نور افت كند و دیگر تنظیمات از بين رفته باشد، برای حفظ حساسیت ،سرعت شاتر به حالت تنظیمات استاندارد برمي گردد.


Dynamic Host Configuration Protocol
DHCP
پروتکل پیکربندی میزبان پویا: از یک سرور مناسب برای فعال كردن تخصيص يك آدرس IP پویا و ديگر پارامترهای پیکربندی به کامپیوترهاي يك شبکه  (اینترنت و یا شبکه محلی) استفاده مي كند.

Digital Image Stabilization
تثبیت کننده تصویر دیجیتال
یک الگوریتم است که عملا لرزش دوربین را در هر دو محور افقی و عمودی به صورت دیجیتال حذف مي كند، و در نتیجه وضوحي استثنایی براي تصویر به صورت دیحیتال فراهم مي آورد.

Dinion
يك سری دوربین با عملکرد بالا و نظارت هوشمند كه توسط بوش و با استفاده از پردازش ویدئو دیجیتال 10 و 15 بیتي طراحی شده اند.

Divar
مجموعه هاي ضبط ویدئو دیجیتال (DVR)  در برخی برند ها مانند بوش Divar  ، واحدهاي پروفايل اندك و فشرده اي هستند كه ضبط دیجیتال پیشرفته و مولتي پلكس ( چند گانگي ) را با هم تركيب مي كنند.

Dynamic Noise Reduction
DNR
کاهش دهندۀ نویز پویا :  يك روش پردازش ویدئویی دیجیتال است که نويز (مصنوعات تصویر) تصویر را اندازه گیری  نموده و به طور خودکار آن را کاهش می دهد.

Domain Name System
DNS
سیستم نام دامنه:  سرویس فروش نام دامنه و ترجمۀ آنها براي آدرس هاي پروتکل اینترنت
(IP) .


Duplex

اصطلاحی است که برای تعریف جهت انتقال داده ها بین دو مكان به كار مي رود نيم - دوبلکس امكان انتقال داده ها را در هر دو جهت اما نه به طور همزمان فراهم مي كند. دوبلكس – كامل نيز امكان انتقال همزمان داده ها را فراهم مي نمايد.
E

Ethernet
اترنت
روش دسترسی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده در شبکه های محلی (LAN) می باشد. اترنت مطابق با استاندارد
IEEE 802.3. استاندارد اترنت 10 مگابیت در ثانیه، 100 مگابیت در ثانیه، 1000 مگابیت در ثانیه، و 10گیگابایت (گیگابیت) نرخ انتقال داده را پشتیبانی می کند.

EnviroDome

دوربین تشخیص محیط که به دوربین این اجازه را می دهد در هر وضعیت دمایی در محیط بیرون مورد استفاده قرار بگیرد.
F

F-Number
F-Stop
عددF

سنجش استاندارد دیافراگم لنز، که به قطر عنبیه است، با فاصله ی کانونی لنز جدا شده است. کمترین حدّ بالای دیافراگم (عدد یا توقف F) نور بیشتری را از طریق لنز عبور می دهد.

Fiber Optic Transmission
انتقال فيبر نوري
به انتقال ویدئو و داده را از طریق فیبرهای نوری اشاره داردفیبرهای نوری رشته های شیشه ای نازکی هستند که برای انتقال موج نور طراحی شده اند.ویدئو و داده ها، دیجیتالی بوده و به یک سری از پالس های نوری تبدیل می شوند. دو نوع فیبر نوری اصلی و ابتدایی وجود دارد:تک و چند حالته. فیبر تک حالته زمانی استفاده می شود که فاصله زیادی محدود شود،به طور معمول فاصله بیشتر از2 کیلومتر معادل 1.2مایل باشد(تک حالته را ببینید).چند حالته معمولا برای گستره ی فاصله ی کمتر استفاده می شود، مانند داخل ساختمان و یا محیط های کوچک (به چند حالته رجوع کنید)
Fast Address
آدرس سريع
سیستمی برای تنظیم آدرس دهی دوربین از راه دور از طریق سیستم کنترل

Field of View
ميدان ديد
اندازه گیری مناطق قابل مشاهده از نظر میدان دید دوربین.فاصله ی کانونی بزرگتر، میدان دید کمتر. فاصله ی کانونی کوچکتر، میدان دید بیشتر.

FlexiDome
دوربین های ثابت کم حجم در سقف های امنیتی و نظارتی، مقرون به صرفه بوده، در محیط داخلی مدل بوده و با کارایی بالا، سبک و مقاوم در برابر خرابکاری می باشند.

Focal Length
فاصله كانوني
فاصله از مرکز نوری عدسی به تصویری از یک شی واقع در فاصله بی نهایت از لنز. فاصله کانونی طولانی حوزه ی دید کمی را در اختیار قرار می دهد (به عنوان مثال اثر تله فوتو)، در حالی که فاصله کانونی کوتاه زاویه ی دید گسترده ای را در اختیار قرار می دهد.
FTP
File Transfer Protocol
پروتکل انتقال فایل

مورد استفاده برای انتقال فایل ها بین کامپیوتر در یک شبکه، از جمله اینترنت می باشد.
Full duplex
دوبلكس كامل
انتقال داده ها به طور همزمان در هر دو جهت (ارسال و دریافت)(دوبلکس را ببینید).
فريم
تک تصویر ویدئویی (عکس)
سرعت فريم
محسابه سرعت نمايش تصاویر برای ایجاد یک جریان ویدئويي. معمولا براي ويدئوي كاملا متحرك ،‌ سرعت 25 IPS (PAL)  یا 30 IPS (NTSC)   در نظر گرفته می شود.
G

Gateway Address
یک گره در یک شبکه است که به عنوان یک ورودی به شبکه دیگری عمل می کند.

GigaBit Interface Converter
GBIC
مبدّل رابط گیگابایت: اعمال شده در فناوری شبکه برای ارائه رابط انعطاف پذیر، یعنی تبدیل یک رابط الکتریکی را به یک رابط نوری. باعث می شود یک رابط انعطاف پذیر عمل کند به عنوان به عنوان یک گیگابیت اترنت از طریق کابل زوج به هم تابیده و یا فیبر کابلهای نوری.


Group of Pictures
GoP
در رمزگذاری ویدئو MPEG ، یک گروه از تصاویر، و یا GOP، سفارشی که در آن داخل فریم و بین قاب ها چیده شده اند را مشخص می کند.

Guard Tour
اجازه می دهد تا تورهای با مدت زمان ترکیبی 15 دقیقه ضبط شوند. تورهای ثبت شده دستورات کنترلی را شامل می شوند و می توانند در صورت نیاز بازپخش شوند. تمام اطلاعات موقعیت دوربین برای حداکثر انعطاف پذیری (از جمله پن، شیب، زوم، و غیره)ذخیره می شود.
H

Hypertext Transfer Protocol
HTTP
 پروتکلی برای انتقال داده ها در طول شبکه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر